Egholm 2013

Egholm turen september 2013

Medlemmer fra Agerskov Brændevinslaug satte hinanden stævne i det nordjyske en fredag i september omkring middagstid. Der var bestilt en rundvisning på spritfabrikkerne i Aalborg. Klokken 13 var vi en glad skare mennesker der stod og ventede ved porten ind til spritfabrikkerne og guiden var meget præcis så vi skulle ikke vente. Den sidste halve time inden vi skulle mødes var lidt spændende, for nogle af medlemmerne havde over deres mobiltelefon givet melding om at de var nået til Aalborg, men havde lidt svært ved at finde den rigtige indgang, men alle nåede frem til tiden.

Guiden, der til daglig var turistguide Aalborg by, viste os rundt på virksomheden og fortalte mange sjove og spændende ting, som vi normalt ikke forbinder med spritfabrikkerne. Desværre måtte hun også fortælle at man sket ikke lavede sprit på spritfabrikkerne længere. Virksomheden, der efter at være blevet solgt til Sverige efter få år blev solgt til Frankrig er i øjeblikket på norske hænder og den sprit man skal bruge til at lave forskellige snapse på, bliver købt enten i Spanien eller Frankrig, det afhænger helt af prisen. Rundvisningen sluttede i deres udstillingskælder, et tidligere beskyttelsesrum fra krigens tid. Her var mange sjove og spændende effekter i monterer, men de har dog ikke alt, nogle af medlemmerne fortalte at de havde flasker som ikke var med i udstillingen. Inden vi sluttede, blev vi budt på smagsprøver og de der ikke skulle føre bil bagefter, fik tydeligt flere snapse end vi andre.

Efter en dejlig rundvisning kørte vi i kortege ind til Aalborg bymidte. Vi skulle ind til Kildeparken. Trafikken i Aalborg er lidt tættere end det vi er vandt til, hjemme fra, så vi var et par stykker der fik kørt et par ekstra kilometer, men vi fandt da alle hen til Kildeparken. Her i Kildeparken er der en helt speciel seværdighed, nemlig De Syngende Træer. Kunstnere der har optrådt på Aalborg Kongres & Kulturcenter har plantet, eller fået plantet et træ i en lille lund og sammen med træet er der opsat en stander med en navneplade med kunstnerens navn , en dato for oprettelsen og navnet på en melodi som man kan høre når man aktiverer en trykknap. Den første der har fået lov til at plante et træ er Cliff Richard og han har oven i købet to træer stående, ved træ nummer to står der Sir Cliff Richard. Der var rigtig mange der havde enten selv plantet et træ eller havde givet tilladelse til at et træ blev plantet. Vi fik megen tid til at gå med at høre alle melodierne. Da vi havde set os mætte på De Syngende Træer kørte vi i samlet flok til Vodskov.

Her fandt vi et Supermarked hvor vi provianterede og kørte så ud til bondegården Nymarksminde hvor vi skulle bo. Vi fik alle vores egen lille lejlighed med stue, soveværelse, køkken og bad, kun vore to enlige piger måtte bo sammen, men de så nu ud til at være godt tilfredse med det. Om aftenen var der dækket op i en gammel lade der var bygget om så man sad under tag, men med to store åbne hvælvinger ud til gården så man følte man sad under åben himmel. Menuen stod på pølser fra grill og kartoffelsalat med grønt. Vi tog rigtig lang tid om at spise og hyggede os gevaldigt. Næste morgen, lørdag, var der morgenmad klokken 8. Vi fik et godt foder og smurte os madpakker til at tage med. Herefter kørte vi ind til Aalborg og fandt færgehavnen til færgen der sejler over tilden skønne ø Egholm.

Vi blev godt modtaget af færgemanden og da han hørte vi var fra Sønderjylland, fik vi lige et par historier han havde oplevet med sønderjyder. Ved færgelejet på Egholm stod Henrik, en øboer, og ventede på os. Han fortalte om Egholm og specielt om øens oplevelser i forbindelse med at få en ny eller nyere færge og fortalte at den brugte færge de var blevet tildelt, efterhånden var blevet dyrere end hvis de havde fået lov til at købe en ny. Ih, hvor er det kommunalt. Henrik førte os på en rundtur på øen og vi fandt mange ting at putte på brændevin. Vi fandt bland andet Havtorn, Blå Blommer og Galæbler og ved en varde ca. midt på øen, var der Rosenrod fra Færøerne.. Sidst på turen var vi inde hos øens største loppemarked og nogle af deltagerne fik virkelig gjort en god handel. Efter at have taget afsked med Henrik, der undervejs var så flink at stille sit hus til rådighed for dem der var trængende, fandt vi en fin plads hvor vi spiste vore medbragte madpakker. Turen til fastlandet med den lidt slidte færge, forløb uden problemer, fuld gas frem, skarpt sving til højre , ind i færgelejer og fuld gas bak. Da vi kom i land, var der en kø på op ved 50 biler som skulle over på Egholm til bryllupsgilde, der kan være 4 biler ombord på færgen, så det har taget sin tid at få dem alle over. Vi kørte derefter i næsten samlet flok ind til Nørre Sundby Urtehave. Her har man samlet lægeurter og træer der er blevet brugt til medicin og til madlavning i gammel tid, der er også giftige urter og frugte imellem, men de er da heldigvis mærket så man ikke kommer til at tage fejl. I haven er der et lille museum som passes af frivillige og vi fik en god snak med en ældre dame og herre om hvorfor vi besøgte krydderhaven. De havde ikke tidligere været ud for at en forening eller en større flok mennesker besøgte haven, så de bad os stille op til fotografering som de ville bruge til deres interne nyhedsblad. Vi fik samlet en hel del til at putte på brændevin, der blev plukket Kinesisk Vingevalnød, Paradisæbler, Mispel og flere urter. Godt trætte af de lange spadsereture, drog vi tilbage til Nymarksminde og en kop kaffe eller te med tilbehør. Nymarksminde har mange fritidsmuligheder, der er klappedyr, kondibane og fodboldgolf. Vi var en lille flok der besluttede at spille fodboldgolf. Det er et sjovt spil, man bliver helt bidt af det og nogle af os var rigtig gode og så var der selvfølgelig også nogle der er bare heldige, men spillet tog ca. 2 timer og vi var alle helt oppe på dupperne. I mellemtiden havde ”Køkkenfeerne” tilberedt en bedre middag som vi indtog i laden og dyrkede hyggeligt samvær. Søndag morgen efter morgenmaden, var der et par stykker der skulle overholde andre aftaler, bl.a. var vi medvirkende til at Toyota fik en verdensrekord og kom i Guinness Rekordbog. Resten af flokken blev og hyggede videre.